13ژانویه 2022 - افرادی که مقادیر بیشتری روغن زیتون مصرف می کنند ممکن است خطر مرگ زودرس خود را به طور کلی و به دلایل خاص از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های نورودژنراتیو در مقایسه با افرادی که به ندرت یا تقریباً هرگز روغن زیتون مصرف نمی کنند، کاهش دهند. محققان دانشکده بهداشت عمومیHarvard T.H. Chan  ، همچنین دریافتند افرادی که روغن زیتون را به جای چربی حیوانی مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر مرگ و میر کلی و مرگ به علل خاص هستند.

این مطالعه به صورت آنلاین در دهم ژانویه 2022 در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد.

این اولین مطالعه ی مشاهده ای طولانی مدت در مورد مصرف روغن زیتون و مرگ و میر در ایالات متحده است. بیشتر تحقیقات قبلی در مورد روغن زیتون و سلامتی بر روی جمعیت های اروپا و مدیترانه متمرکز بود، جایی که مردم روغن زیتون زیادی مصرف می کنند.

دکتر Marta Guasch-Ferré، محقق ارشد این پژوهش از گروه تغذیه ی این دانشکده، گفت: مصرف روغن زیتون با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، اما ارتباط آن با مرگ زودرس نامشخص بود. یافته‌های ما توصیه‌های غذایی فعلی را برای جایگزینی چربی‌های حیوانی با روغن‌های گیاهی برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و مرگ‌های زودرس تأیید می‌کند.

محققان از داده‌های بهداشتی 60582 زن شرکت‌کننده در مطالعه سلامت پرستاران و 31801 مرد در مطالعه ی پیگیری متخصصان سلامت، که بین سال‌های 1990 تا 2018 جمع‌آوری‌شده بود، استفاده کردند. همه شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه فاقد بیماری قلبی عروقی یا سرطان بودند و هر چهار سال یک بار پرسشنامه های غذایی را تکمیل کردند. در طول دوره مطالعه، 36856 نفر فوت کردند.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که چقدر از روغن زیتون در سس های سالاد، با افزودن به غذا یا نان، یا در پخت و پز و یا سرخ کردن استفاده می کنند. بر اساس این یافته ها، افرادی که در بالاترین رده ی مصرف روغن زیتون (بیش از هفت گرم در روز) قرار داشتند، 19 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر کلی و بیماری های قلبی عروقی، 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان، 29 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر نورودژنراتیو و 18 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر تنفسی در مقایسه با افرادی بودند که هرگز روغن زیتون مصرف نکرده یا به ندرت مصرف می کردند. در مقایسه با مارگارین، کره، سس مایونز یا چربی لبنی، استفاده از روغن زیتون با خطر کمتر مرگ و میر کلی و علل خاص همراه بود، اگرچه در مقایسه ی استفاده از روغن زیتون با سایر روغن های گیاهی، کاهش خطر قابل توجهی مشاهده نشد.

دکتر Guasch-Ferré، گفت: پزشکان باید به بیماران توصیه کنند که برخی از چربی‌ها مانند مارگارین و کره را با روغن زیتون جایگزین کنند تا سلامت خود را بهبود بخشند. مطالعه ما به ارائه توصیه های خاصی کمک می کند که درک آنها برای بیماران آسان باشد و امیدواریم آنها را در رژیم غذایی خود اجرا کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220113/Higher-olive-oil-intake-may-reduce-the-risk-of-premature-death.aspx